TIPS UNTUK BEGINNER LUKISAN WATERCOLOUR

 Assalamualaikum! Hai hampa semua!

Posting kali ni Ecah nak share tips untuk beginner yang baru berjinak dengan lukisan menggunakan warna air ( watercolour ). Untuk yang first ni Ecah mulakan dengan bahan bahan yang sesuai untuk menghasilkan lukisan warna air yang baik. Acewah, cara cakap macam aku tera sangat! haha. dak , aku tak tera la, cuma aku pun memang hobi melukis dan aku sekadar niat share kat hampa apa yang aku tau ja. So , aku sangat harap apa yang aku share ni bagi manfaat kat hampa yang baru nak berjinak dengan lukisan warna air ni. 

Antara bahan yang mempengaruhi hasil lukisan warna air selain dari skill yang ada ialah, jenis kertas lukisan, jenis berus lukisan dan jenis warna air.


1) KERTAS LUKISAN

Ada dua jenis yang kita boleh guna untuk kertas watercolour .

- Cold pressed paper

- Hot pressed paper

Kertas lukisan yang jenis drawing block adalah HARAM guna untuk lukisan watercolour. Ingat gaiss! Sebab apa aku kata tak boleh? Kertas Jenis Drawing block tak mampu untuk menampung air yang banyak macam kertas watercolour. 

So, untuk beginner, aku suggest boleh try jenis Cellulose 200gsm atau 300gsm hokeh! Aku bagi brand yang familiar lah. Macam aku selalu guna Arto. korang type je kat shopee tu ' cold pressed paper arto '. Macam aku selalu beli kertas kat Maypaponline atau  campaponline.os. Ha, korang cari je situ .


2) BERUS LUKISAN

Berus lukisan pun antara yang penting. Tak semestinya kena invest mahal terus tau. Korang boleh beli berus yang bagus dan sesuai dengan bajet korang. Banyak je brand yang harga berpatutan dan sedap diguna. 

Korang boleh try brand Syamal, Artpac, Goldie dan berus kedai Eco yang dua hengget sekupang tu. Korang ambil yang satu pack ada 3 batang berus. Sumpah cakap weh berus kedai eco yang 3 batang satu pack tu memang terrsangat good untuk beginner tau. Tak caya boleh try! Macam biasa la, kalau brand selain kedai eco tu, cari je lah kat shopee tu. korang boleh try saiz 3, 6 dan 8 dulu untuk permulaan. 


3 )WARNA AIR ( WATERCOLOUR )

Watercolour ni antara yang agak menjadi persoalan sedikit. Even aku pun sama lah sampai sekarang. Aku faham ada yang kata watercolour kalau boleh invest lah yang mahal RM100 ke atas kalau boleh, dan ada pulak yang kata, murah atau mahal yang penting skill. Hah sudah, macam mana tu? 

Sebenarnya kedua dua pandangan ni tak salah pun, tapi benda ni bergantung kepada keadaan kewangan masing masing. Keadaan kita berbeza. Kalau berkemampuan, boleh je nak try watercolour yang harga RM 100 lebih gitu tapi kalau korang agak kurang berkemampuan tapi ada minat nak belajar , boleh try range harga RM 20 ke atas. 

Watercolour murah ni pun kena pandai cari yang elok jugak sebab kalau terlalu murah pun kadang tekstur dia macam tak best dan warna pun pucat. Dan please, kalau untuk watercolour jangan pulak korang pi guna Buncho yang dalam bekas tu. Itu bukan watercolour, itu adalah poster colour. Dan poster colour ni dia bersifat opaque( legap ) sedangkan watercolour ni kita perlu ada transparency. 

Untuk watercolour yang mengikut kemampuan, korang boleh try Giorgione, Seamiart, Pretty Excellent. Ada banyak je lagi brand murah, tapi 3 brand ni antara yang aku agak kenal dan trusted. Macam aku sendiri pun ada guna Pretty Excellent, lawa weh harga pun murah tak murah mahal pun tak mahal sangat. 36 warna dalam RM60 gitu harga dia kat shopee. 

Giorgione

Giorgione

Seamiart

Pretty Excellent
Yang ni la yang aku guna.


Ada jugak brand yang memang dia buat boleh untuk level student dan artist, paling common kalau geng geng watercolourist akan guna ialah brand Alpha. Harga berpatutan dan mesra poket. Macam biasa pi lah ushar kat shopee tu. Warna memang lawa. Kalau nak try warna yang jual loose pun ada jugak. Aku pun ada jugak jenis Alpha ni, ada yang loose ada yang sekotak 24 warna tu.


Watercolour Alpha
Gambar ehsan encik gugel


Watercolour Pentel
gambar Ehsan Pak gugel

Pentel punya brand ni pun ok jugak, cuma ada yang kata Pentel ni untuk level budak sekolah menengah. Tapi untuk level beginner pun ok je guna, warna pun cantik .

Last but not least sebelum aku akhiri merapu aku ni, korang boleh la cari benda benda yang aku cerita ni kat Shopee. Almaklum lah, zaman pandemik ni , tak de keperluan , jangan gatal nak keluar okkeh. Apa apa persoalan, komen je lah ye. Rajin rajin aku balas le kat korang, hihi. Apa pun aku nak cakap, aku pun tak tahap terrer teruk lagi, cumanya aku sekadar share je apa yang aku tau mengikut apa yang aku pernah guna dan jugak mengikut apa yang watercolourist hebat yang lain share. Apa pun, selamat mencuba tau!


Aishah Ahmad,






 

Ulasan

  1. Ecah....ku singgah blog ang wei..nice sharing .aku suka lukis, tp xpndai color wei..tp niat nk belajaq tu ada...keep share ilmu pasai mewarna nah ..hihi 🥰🥰🥰

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha, weh aku dulu gitu la. Dah lukis tak berani colour weh. Tapi tak pa, janji ada minat boleh je tu. Insya Allah doakan moga aku boleh keep sharing lagi tau!

      Padam

Catat Ulasan

Catatan Popular